Türkiye Verimlilikte Lider Olmalı

Koç Üniversitesi tarafından hazırlanan “Türkiye’nin Enerji Verimliliği Haritası ve Hedefler”başlıklı raporda, akılcı politikalar ve teknolojik yeniliklerin değerlendirilmesiyle enerji verimliliğinde 2013-2023 döneminde en az yüzde 20’lik bir artışı elde etmenin mümkün olduğu belirtildi.
Koç Üniversitesi Tüpraş Enerji Merkezi (KÜTEM) bünyesinde Koç Üniversitesi Endüstri Mühendisliği Bölümü’nden Doç. Dr. Metin Türkay ve Uluslararası İlişkiler Bölümü’nden Doç. Dr. Şuhnaz Yılmaz Özbağcı ile Yrd. Doç. Dr Belgin Şan Akca tarafından hazırlanan raporda Türkiye’nin 2011 yılında 54 milyar dolarlık enerji ithalatı yaptığı ve bu rakamın cari açığın yaklaşık yüzde 69’una denk geldiği belirtildi.
Raporda, Türkiye’nin enerji alanında dışa bağımlılığını azaltması ve enerji konusundaki gelişmeleri “takip eden” ülke konumundan çıkıp, özellikle gelişmekte olan büyük ekonomiler içinde “lider” ve “belirleyici” ülke pozisyonuna gelmesi gerektiği aktarıldı.
Türkiye’nin enerji verimliliği konusunda OECD ülkelerinin biraz gerisinde kaldığı vurgulanan raporda, şunlar ifade edildi: “Ancak gelişmiş ülkelerle gelişmekte olan ülkelerin enerji verimlilikleri farklı sonuçlar doğurduğundan Türkiye’nin BRICS (Brezilya, Rusya, Hindistan, Çin, Güney Afrika) ve MIST (Meksika, Endonezya, Güney Kore, Türkiye) ülkeleriyle de karşılaştırılması gerekmektedir. Bu karşılaştırma yapıldığında görülmektedir ki, Türkiye gelişmekte olan ülkeler arasında başarılı bir konumdadır. Bu bağlamda amaç gelişmekte ülkelere enerji verimliliği konusunda liderlik yapmak ve enerji verimliliği performansını OECD ülkeleri seviyesine çekmek olmalıdır.”
Raporda yer alan bilgilere göre, akılcı politikalar ve teknolojik yeniliklerin değerlendirilmesiyle enerji verimliliğinde 2013-2023 döneminde en az yüzde 20’lik bir artış elde etmek mümkün.
Yapılan analiz ve eniyileme çalışmalarıyla binalarda verimlilik uygulamalarıyla yıllık enerji tüketiminde yüzde 20-60 arası tasarruf edilebileceği, sanayide enerji yönetim sistemlerinin kullanılmasıyla birlikte yüzde 10-40 arası verimlilik artışının elde edilebileceği, ulaşımda elektrikli araçların içten yanmalı motorlarla çalışan araçlara kıyasla kat edilen aynı mesafe için yüzde 70 maliyet avantajı ve yüzde 65 karbondioksit azalımı sağladığı, elektrik üretim ve dağıtımında ise kompanzasyon, SCADA sistemlerinin kurulması ve dağıtımda akıllı şebeke uygulamalarıyla da yüzde 16-28 arası bir iyileştirme sağlanabileceği hesaplandı.
Raporda, “Enerji verimliliğinde öngörülen hedeflere ulaşılması ancak gelecek odaklı, bütünsel, gerçekçi hedef ve ölçüm mekanizmaları olan, uygulanabilir, yerel kaynak, insan gücü, bilimsel araştırma ve teknolojilerin geliştirilmesine yönelik, küresel fırsat ve işbirliklerine açık, kamu liderliğinde tüm paydaşların aktif katılımıyla şekillenen, tutarlı ve kararlılıkla uygulanan bir Ulusal Enerji Stratejisi oluşturulması ile sağlanabilir” denildi.

Enver Dergisi 5 Mart 2013

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s