YAPI DENETİMİ VE ÖTESİ

Her geçen gün artan inşaat kazaları yapı denetim mekanizmasının ne kadar güvenilir olduğu sorusunu yeniden akla getirmiş durumda. Mevcut sistemin işleyişinde aksaklıklar olduğu görülüyor. İnşaat yüklenicilerine göre yapı denetim kurumları gerçek anlamda denetleme yapmıyor.

Türkiye son aylarda maden ve inşaatlarda yaşanan felaketlerle sarsıldı. Sadece Ekim ayında inşaatlarda 35 işçi hayatını kaybetti. En son önceki gün Ankara’da bir inşaat işçisi dış cephe asansöründen düşerek hayatını kaybetti. Meydana gelen kazalar sonrası şantiyeler yeterince denetlenmiyor mu sorusunu akla geliyor.

Bilindiği üzere Yapı Denetim Kanunu’nu 17 Ağustos depremi sonrasında aceleyle hazırlandı ve 2001’de yürürlüğe girdi. Piyasada yapı denetim firmaları hızla artmakta. Bu firmaların denetlenmesi büyük önem arzediyor.

Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca yapılan denetimlerle ilgili olarak yapılan açıklamada “Denetimi yapılan kuruluşlardan bin 855 tanesi faal olarak görevine devam ediyor. 4708 sayılı Kanun’un 81 ilde uygulanmaya başlandığı 01.01.2011 tarihinden bugüne kadar Bakanlıkça gerçekleştirilen 18 bin 317 şantiye denetimi sonucunda bin 566 adet kuruluşa geçici faaliyet durdurma cezası verilmiş, 155 adet kuruluşun ise belgesi iptal edildi” denilmekte.

İnşaatçıların kendilerini denetleyecek yapı denetim firmalarını kendileri seçiyor. Dolayısıyla, parasını ödediğiniz firma sizi denetliyor. Gerçekte bir havuz sistemi olmalı. İnşaatları denetleyecek denetim firmasını bir sistem seçmeli. Ama bunun inşaat şirketlerinin de denetim şirketlerinin de işine geleceğini sanmıyorum.

Başka bir yöntem olarak yapı denetimin yanında ruhsat ve iskan verme yetkisini de belediye yerine yapı denetim firmalarına verilip, sorumlulukları arttırarak yaptırımları da ağır tutulursa iş kazalarının büyük oranda azalacağı konuşuluyor. Sürekli yaşanan iş kazalarından sonra Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı 2015 yılı iş güvenliği denetimlerini yüzde 250 arttırma kararı aldı. Bu karar olumlu bir gelişme. Ama yapı denetim sistemin yeniden gözden geçirilmesi büyük önem arzetmekte.

 

Bir Cevap Yazın

